Nieuw zorgalarmsysteem voor Zonnehuisgroep Noord
Onze verwachting was dat begin 2020 de eerste van in totaal 11 zorglocaties (Zonnehuizen en Woonhavens) van Zonnehuisgroep Noord, gebruik zou gaan maken van een nieuw zorgalarmsysteem. Corona gooide roet in het eten. Maar nu zijn we dan toch live op de eerste locatie, Zonnehuis de Hoorn in Marum.
Het nieuwe alarmsysteem (
Zorgvrij van KPN Health) betreft nieuwe wifi, een nieuwe telefooncentrale, slimme sensoren en meer smartphones op de werkvloer. Zonnehuis de Hoorn gaat daarnaast ook verhuizen naar een nieuw pand, dus de verandering voor bewoners en medewerkers is behoorlijk groot.
De visieworkshop met o.a. bestuurs- en directieleden had plaats gevonden in november 2019. Gelukkig bleken de zaadjes die destijds gepland waren, ook na het oponthoud nog prima tot bloei te komen. Zo heeft Zonnehuisgroep Noord een duidelijke visie op het beheer van alarmen met het nieuwe systeem. Een relatief grote groep zorgmedewerkers is getraind om het systeem te kunnen bedienen. Een systeem werkt pas goed als medewerkers er mee kunnen werken en dat vraagt om tijd en aandacht om mensen te trainen. De eerste demo’s om de nieuwe mogelijkheden te kunnen zien, konden tijdens corona gelukkig nog wel plaatsvinden. En dat is belangrijk. Want wat slimme sensoren voor de zorg kunnen ‘doen’ is op zich eenvoudig - een alarm geven als iemand valt, de kamer verlaat, uit bed gaat of de badkamer betreedt -, maar het blijft lastig om te bepalen hoeveel en in welke kamers er sensoren moeten komen. En wat de techniek kan, wat de wet- en regelgeving voorschrijft en wat voor bewoners en medewerkers wenselijk is, zijn (soms) verschillende dingen.
De Hoorn heeft nu sensoren in alle kamers, klaar voor de toekomst. Dit betekent echter niet dat er nu alleen maar met technologie gedreven alarmen wordt gewerkt of dat de privacy van bewoners in het geding is. De inzet van sensoren en het al dan niet automatisch genereren van alarmen is per bewoner instelbaar. Steeds meer en zwaardere zorg (meer mensen met dementie) met een niet aflatende druk op medewerkers en kosten vereisen een heldere toekomstvisie met aandacht voor de inzet van techniek.
Hoe zorg je dat de techniek de zorg optimaal ondersteunt, zodat er zo meer tijd overblijft voor persoonlijke aandacht? Naast strategische keuzes van het management moeten ook alle medewerkers worden meegenomen in de implementatie, want een optimale inzet van welke innovatie dan ook, vraagt om input van alle kanten.
Met posters, filmpjes, het intranet, demo’s, trainingen, een groep ambassadeurs en begeleiding bij de livegang, heeft Zonnehuis de Hoorn eind mei 2022 met veel vertrouwen het nieuwe pand met moderne zorgalarmering in gebruik genomen. Het zal even wennen zijn, maar als alles weer vertrouwd aanvoelt is er een enorme sprong gemaakt in zowel het wooncomfort als de zorgverlening.